VECKANS MUSIK, JULMUSIK

Dagen före dopparedagen...
Julen står på glänt och vad passar då inte bättre än att lyssna på någon riktigt bra
julskiva? Det svåra med julmusik i min mening är att majoriteten av utbudet är
skräp rakt igenom, dessutom kan det vara lite svårt att få kännedom om de lite
mindre kända underskattade artisterna.
Det första man tänker på är Carola´s Jul I Betlehem skivor som hon släpper varje
år i olika versioner, hur länge kan man egentligen mjölka samma jullåtar år efter år
i hopp att Svenska folket ska köpa produkten för trettiosjunde gången?
Börjar kännas väldigt tröttsamt, medtanke på att nästan alla jullåtar är riktigt gamla
och att inga nya klassikerdängor skrivs mer.

Så för att ta bort alla tröttsamma tankar och fördomar angående ämnen så tänkte jag
rekomendera en skiva som är framförd av en artist som står mig väldigt nära.



This Good Night Is Still Everywhere
är en soloskiva samt ett julalster från
Dustin Kensrue som han släppte förra året vid juletid. Dustin är mestadels känd från
hans rockband Thrice, men när han inte spelar med dem så uppträder han även som
ensam singer/songwriter.

Det jag gillar riktigt skarpt med denna platta är just hur avskalad den är. Det är Dustin
och en akustisk gitarr samt mindre slagverk och klockspel.
Det är alltså ingen överdådig version vi pratar här, och kanske är det just den råa och
oslipade känslan som tilltalar mig så mycket.
Det tillför väldigt mycket i just de låtar som finns med, istället för det kommersiella och
plastiga så har Dustin valt mer jordnära låtar som handlar om oss människor och hur
tragisk julen kan vara för många med. Som te.x den gamla visan Fairytale Of New York
vars perspektiv ligger på de hemlösas och alkolisters tankar och julfirande.

Förutom klassiska visor som O Holy Night, Baby Please Come Home For Christmas och
O Come O Come Emmanuel så har även Dustin slängt med två låtar som han skrivit
själv som helt värdigt platsar in bland alla klassiker. te.x låten This Is War är en ganska
mörk sång som hänvisar till krig och det tragiska inom religion och inte allt det fantastiska
som man lätt förknippar julen det med.

Är man trött på all urmjölkad gospel och vill lyssna på en jordnära, mer känsloladdad
akustisk julskiva framförd av en fantastisk artist så rekomederar jag This Good Night Is
Still Everywhere
varmt. Speciellt nu i juletider särskilt.

Finns på Spotify

/Linus

Kommentarer
Postat av: Carolina - Olina

Tacka vet jag Tommy Körbergs Ohelga natt!!

2009-12-23 @ 16:08:10
URL: http://olina.blogg.se/
Postat av: Linus

Men fyfan! Lite högre tankar hade jag allt om dig! ;)

2009-12-23 @ 16:12:46
URL: http://brandnewlion.blogg.se/
Postat av: Cricke

Nu förstår jag vart du fått din stil ifrån Linus! Han ser ju förfan exakt ut som dig, skjorta, liten fin mössa och en blivande skäggkrans! Dessutom en tatuering på nästan samma ställe! Du kommer bli Linus Kensrue om något år!



Jag gillar Christmas Blues (om den nu hette så), den är cool!

2009-12-24 @ 11:46:06
URL: http://cerling.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0