ENTER SHIKARI


Enter Shikari, Debaser Slussen 11/1-2009

Jag var ner till vår fina huvudstad Stockholm förra veckan och beskådade det brittiska
bandet Enter Shikari. Ända sedan de släppte sitt första album "Take To The Skies"
har dem stått mig nära och gjort livet lite gladare.
För att beskriva deras stil av musik så skulle man kunna säga att de står med ena
foten i Techno/Rave och den andra i Hardcore, det skapar en ytterst ovanlig kombination
som kan tänkas låta förjävligt men de prickar rätt. Lättnynnade techno/gladpop synth-
slingor kombineras med tungt breakdown gitarrmangel och skrik.

Från en början var det meningen att bandet Story Of The Year skulle ha varit förband
denna kväll med efter att ställt in på kort varsel så bjöd det skotska bandet Twin Atlantic
upp till dans.
När Enter Shikari kliver på scenen efter förbandet så märker man verkligen vilket band
alla besökare är där för att se. Efter att länge klagat på den torra svenska publiken så
är jag nog benägen att få ta tillbaka det för en kväll åtminstone. Moshpits och crowd-
surfning är bara två saker som man kan se som nyckelord för kvällen. Det känns som
en riktig oldschool-spelning då det helt och hållet saknas kravallstaket och vakter så
det är människor på scenen och dansar med bandet från och till, och för en gång skull
så är det inte någon som bryr sig heller vilket känns skönt. Det är helt enkelt riktig
glädje från början till slut.

Efter några tekniska fel och en setlist som enligt min egen smak innehåller lite för
mycket nya låtar så har jag ingenting att klaga på. Man får helt enkelt det man kommit för.
En glad, intim och dansant stund med Enter Shikari.


(Slänger in ett axplock foton från kvällen som jag tog)



/Linus

Kommentarer
Postat av: Linus

Setlist



1. Common Dreads

2. Solidarity

3. Step Up

4. The Feast

5. Zzzonked

6. Mothership

7. Havoc A

8. No Sleep Tonight

9. Gap In The Fence

10. Havoc B

11. Labyrinth

12. No Sssweat

13. The Jester

14. Halcyon

15. Hectic

16. Enter Shikari

17. Fanfare For The Conscious Man

Encore:

18. Sorry, You're Not A Winner

19. Juggernauts

2010-01-17 @ 22:09:24
URL: http://brandnewlion.blogg.se/
Postat av: Londonhjärta

Jag har sett dem live två gånger: Give it a name 2007 och West Coast Riot 2007. Tycker dock att de urartade efter första plattan, har i princip slutat lyssna på dem idag. Men ja, de är jävligt roliga live, fick en käftsmäll på WCR och såg stjärnor!

2010-01-28 @ 16:25:26
URL: http://www.londonhjrta.se
Postat av: Linus

Jag håller med till 100%.

Take o the skies är asbra men sedan spårade de ut till någon mainstream disco/rock. Live funkar de alltid, sålänge man får sig några klassiker från första :)

2010-01-30 @ 14:32:59
URL: http://brandnewlion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0